Over mij                    

Over mij

Ik was het eerste kleinkind in mijn familie. Via mijn ouders ben ik reeds op jonge leeftijd in contact gekomen met verschillende traumatische gebeurtenissen. Dit lijden en zoeken werd een drijvende kracht in wat ik als (jong-)volwassene ondernam en ervoer.
Dieper inzicht verwerven in het handelen, denken, voelen van mensen en begrijpen hoe we toch tot verbinding kunnen komen, stuurde mijn ganse professioneel zoeken.

Vanaf 1982 werkte ik, drie perioden van vijf jaar, in een residentiële, semi-residentiële en ambulante organisatie. Deze waren respectievelijk een M.P.I, een dagcentrum en een thuisbegeleidingsdienst binnen de Bijzondere Jeugdzorg (nu Integrale jeugdzorg). In de laatste twee werksituaties maakte ik deel uit van het pioniersteam. Gedurende vijftien jaar werkte ik met moeilijk opvoedbare jongeren, jongvolwassenen en probleemgezinnen.

In 1987 werd ik moeder, een bijzonder gebeuren in een niet zo rooskleurige gezinssituatie. De tekst op het geboortekaartje, "Al wat je wil zal ik je geven maar het belangrijkste is je te leren leven", werd mijn motto voor ons samenleven. 

In mijn zoektocht om met de spanningen in mijn leven om te gaan en enkele intense verlieservaringen een plaats te geven, volgde ik een jaarcursus positief denken. Dit zette me aan tot een herscholing "Maatschappelijk assistente" in Breda.  Kort na het behalen van dit diploma startte ik de opleiding Contextuele hulpverlening, bij Leren-over-Leven. Tijdens zes studiedagen zag ik professor-psychiater Ivan-Boszormenyi-Nagy aan het werk  met gezinnen.   

In 1996 zette ik mijn eerste stappen in het onderwijs, aanvankelijk door het geven van bijscholingen aan werknemers over het systemisch en contextueel werken met gezinnen.
Ik heb toen ook verscheidene teams gesuperviseerd omtrent hetzelfde thema. Vervolgens kon ik vrij snel als supervisor volwassen cursisten begeleiden en les geven over het systemisch denken. 

Voor mij geldt echt het gezegde "Het leven begint bij 40!", omdat ik vanaf die leeftijd de vruchten ben beginnen plukken van jarenlang zoeken en werken aan mezelf.
Anderen mee op weg zetten om, ondanks veel ellende en problemen in hun relaties, toch te leven i.p.v. te overleven, vormt de drijfveer van mijn praktijk. 

Al geruime tijd beleef ik een periode van integratie en plezier, waarbij ik het leven steeds boeiender vind. 


Basisopleidingen:
gegradueerde in de orthopedagogie (SPM Antwerpen) 1982         
maatschappelijk assistent (Hogeschool Breda) 1990

Bijkomende opleidingen:
systemisch-contextuele therapie (Leren over Leven) 1995
getuigschrift pedagogische bekwaamheid 1998 
Jaarcursussen 
positief denken (1988),  
gezinsbegeleiding (1991) 
intuïtieve ontwikkeling (2003), 
praktisch filosoferen (2004) 
systemische-contextueel counselor plus (2020)
geweldloos verzet (2021)
Engagementen: 
Vzw. De Cirkel, actief tot zeer actief lid van 1990 tot 1996 
Vzw. Opvoedingstelefoon, RVB van bij de start in 1996 tot 2001  
Vzw. Recht-OP, lid van RVB van 2001 tot 2003  
Vzw. Kom-aar, vormingswerk scholieren van 2004 tot 2007